Zdvihací zařízení 2023
Na základě rozboru vývoje pracovní úrazovosti evidujeme u zdvihacích zařízení, a to opakovaně, závažné nedostatky, mezi které zejména patří nevyhodnocení konkrétních rizik, dále nezpracování konkrétního systému bezpečné práce, používání zařízení v rozporu s návodem výrobce, ale také i klesající úroveň teoretické a praktické přípravy jeřábníků a vazačů. Úkol byl realizován u provozovatelů a uživatelů zdvihacích zařízení bez rozdílu nosnosti a účelu použití, dále bez předem určené specifikace oborů činnosti a podnikání, napříč místní působnosti jednotlivých OIP.
Subjektem prováděných kontrol byly, jak zaměstnavatelé z řad právnických osob, tak z řad zaměstnavatelů podnikajících jako OSVČ. Kontrola zdvihacích zařízení se také zaměřila na bezpečný provoz vyhrazených zdvihacích zařízení, a to v návaznosti na přílohu č. 3 k NV č. 193/2022 Sb. Konkrétně pak na zpracování Systému bezpečné práce u jeřábů a zdvihadel s motorickým pohonem (§ 3 odst. 1 písm. a), dále Pracovního systému u pracovních plošin, Místní provozní předpis pro provoz stavebních výtahů, Místní provozní předpis pro provoz regálových zakladačů, výtahů pro dopravu osob a nákladů.
Zvláštní pozornost byla také věnována povinnostem provozovatelů vyhrazeného technického zařízení, jak požaduje § 20 odst. 3 zák. č. 250/2021 Sb., a dále obsahu revizní zprávy vyhrazených zdvihacích zařízení, jak požaduje § 9 NV č. 193/2022 Sb. Součástí této kontrolní činnosti byly také i prostředky pro vázání (ocelová a textilní lana, řetězy), dále zavěšení (traverzy, „S“ a „C“ háky) a uchopení břemene (magnety, svěrky, přísavky). Kontrolní činnost se také i zaměřila na bezpečnost zaměstnanců pracujících na těchto zařízeních, stejně jako zaměstnanců a dalších osob nezúčastněných, avšak jejich provozem dotčených.
Kontroly byly zaměřeny zejména na:
• ověření, zda provozovatelé zdvihacích zařízení mají k dispozici provozní dokumentaci zařízení, dále zda používají zařízení k účelům a za podmínek, pro které je určeno,
• odbornou způsobilost (teoretickou a praktickou přípravu) včetně ověření zdravotní způsobilosti k výkonu konkrétní pracovní činnosti,
• prevenci rizik, dále na způsob vedení dokumentace o vyhledaných a vyhodnocených rizicích a také na to, jak zaměstnavatelé přijímají opatření k jejich odstranění,
• systém bezpečné práce nebo místní bezpečnostní předpis pro jiná zdvihadla než jeřáby ve vztahu k používání zdvihacích zařízení a k manipulaci s konkrétními břemeny,
• provádění odborných úkonů k prověření technického stavu zdvihacích zařízení, tzn. zda zdvihací zařízení jsou řádně revidována, kontrolována a udržována,
• volbu, označení, kontroly, uložení a vedení dokumentace u prostředků pro vázání, zavěšení a uchopení břemen, které podléhají evidenci a pravidelným kontrolám technického stavu.
V rámci stanovené kontrolní činnosti, a to v souladu se zákonem o inspekci práce, bylo provedeno 15 inspektory specializace VTZ – ZZ celkem 595 kontrol a zjištěno 967 porušení, což je o 64 porušení více, jak v předcházejícím období. Nedostatky byly řešeny zejména vydáním příkazu na místě nebo uloženo opatření k odstranění nedostatku. Dále bylo vydáno 5 TOO (viz tabulka níže), což je stejný počet, jako v předcházejícím období.
Tilleggsinformasjon
Felt | Verdi |
---|---|
Data sist oppdatert | oktober 17, 2024 |
Metadata sist oppdatert | oktober 17, 2024 |
Opprettet | oktober 17, 2024 |
Format | application/vnd.openxmlformats-officedocument.spreadsheetml.sheet |
Lisens | Creative Commons CCZero |
created | 1 måned siden |
format | XLSX |
has views | True |
id | fc9cedc7-0cdc-4731-98c3-7c13edf5ac36 |
last modified | 1 måned siden |
mimetype | application/vnd.openxmlformats-officedocument.spreadsheetml.sheet |
on same domain | True |
package id | 2740d20c-45ca-4f14-9604-c831c43a669e |
revision id | 856a4964-1ee9-4e82-8686-97c5045b8d8c |
size | 19,1 KiB |
state | active |
url type | upload |